Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektledare
Bengt Johansson
Projekttid
Januari, 2020 - December, 2022
Jan, 2020 - Dec, 2022
Projektbudget
2 545 745
Lärosäte
Lunds universitet
Ekonomiska styrmedel har i decennier spelat en central roll i Sveriges klimat- och energipolitik. En orsak är deras potentiellt höga kostnadseffektivitet. Det är dock ofta lättare sagt än gjort att införa styrmedel på det sätt som, från en teoretisk utgångspunkt, verkar att föredra.
I detta projekt studeras och problematiseras de praktiska och politiska förutsättningarna för effektiva ekonomiska styrmedel och hur utformningen av dessa påverkas av målkonflikter och motstridiga intressen.
I en ny populärvetenskaplig rapport sammanfattas de viktigaste rönen från projektet. Rapporten har beslutsfattare och en intresserad allmänhet som viktigaste målgrupp. Rapporten kan laddas ner via denna länk.
Rapporten lyfter fram ett antal viktiga lärdomar som kan vara till nytta för beslutsfattare. För det första får svårigheter att införa det mest önskvärda styrmedlet hindra en ambitiös klimatpolitik. För det andra behöver styrmedel uppfattas som rättvisa. Annars kan styrmedlen bli svåra att införa och kanske till och med komma att avvecklas. För det tredje behöver beslutsfattaren vara medveten om att maktförhållanden och intressekonflikter påverkar genomförandet och strategier behöver utvecklas för att hantera detta. Stegvist genomförande kan vara en strategi där styrmedel införs gradvis och skärps allteftersom. Slutligen finns det fördelar att fokusera på policypaket med en bred uppsättning styrmedel snarare än att enbart koncentrera sig på ett enstaka styrmedel.
I en ny rapport studerar Bengt Johansson och Jamil Khan hur industrins energibeskattning har utvecklats sedan den infördes på 1950-talet.
Studien visar att många designegenskaper har varit stabila sedan energiskatterna infördes även om syftet med beskattningen förskjutits – från att vara en rent fiskal inkomstkälla till att ses som ett viktigt politiskt styrmedel. Införandet av en koldioxidskatt i början av 1990-talet innebar inte heller en radikal förändring eftersom den kunde kopplas till justeringar av övriga energiskatter.
Att skydda industrins konkurrenskraft har setts som viktigt under hela perioden. Detta har inneburit att skattenedsättningar och undantag varit frekventa. Dessa har i sin tur påverkat möjligheterna att driva en effektiv klimatpolitik.
Rapportens titel är “Environmental Ambitions Meet Industry Protection. The Swedish Approach to Energy Taxation” och kan nås här.
Forskarna Jamil Khan och Bengt Johansson ger i en ny artikel i den vetenskapliga tidskriften Energy Strategy Reviews en översikt över faktorer som har påverkat införandet av koldioxidprissättning i form av koldioxidskatt eller handel med utsläppsrätter i olika länder.
Några viktiga slutsatser som dras i artikeln är:
*Förutsättningarna för införande skiljer sig åt mellan olika länder och det är viktigt att ta hänsyn till den lokala kontexten när system designas.
*Näringslivets intressen har påverkat designen av systemen i samtliga studerade fall.
* Avsteg måste ofta göras från det teoretiskt mest önskvärda för att kunna få ett system på plats överhuvudtaget.
*Koldioxidprissättning bör ses som en viktig del av ett policypaket men inte som en ensam lösning.
Artikeln har titeln “Adoption, implementation and design of carbon pricing policy instrumentsr publicerad som open access och kan nås här.
Ekonomiska styrmedel har en central roll i Sveriges klimat- och energipolitik. Det har nu gått ungefär 30 år sedan koldioxidskatten infördes i Sverige och drivmedelsbeskattningen fyller snart hundra år medan skatt på andra energibärare infördes på 1950-talet. Elcertifikat, handelsbara utsläppsrätter och olika former av investeringsstöd är andra ekonomiska styrmedel som har använts för att uppnå energi- och miljöpolitiska mål i Sverige.
Att sätta pris på miljön med olika former av skatter, avgifter och krav på utsläppsrätter ses i allmänhet som effektiva styrmedel genom att de ger ekonomiska signaler för företag och hushåll att agera i enlighet med uppsatta mål. Utgångspunkten är en syn att det är fördelaktigt att delegera besluten om vilka åtgärder som ska genomföras till hushåll och företag som förväntas ha bäst kunskap om vilka åtgärder som stås till buds.
Trots den potentiella effektiviteten kan införandet av ekonomiska styrmedel stöta på motstånd från olika intressenter och innebära målkonflikter med till exempel att skydda industrins konkurrenskraft eller att undvika oönskade fördelningseffekter. I praktiken innehåller systemen därför ofta regler om undantag och skattebefrielse för olika användningsområden, eller så sätts nivåerna på prissättningen på en alltför låg nivå för att målen ska nås. Ett visst styrmedel ser inte likadant ut i olika sammanhang utan kan ha olika designegenskaper som påverkar såväl effekt som kostnadseffektivitet. Hur systemen ser ur påverkas bland annat av policyinriktning och ambition, olika aktörers inflytande och den geografiska och historiska kontexten.
Johansson B., Khan J. 2024. Att införa styrmedel. Utmaningar och möjligheter för klimatpolitiken. Rapport 137, Miljö- och energisystem, Lunds universitet. Länk till rapport.
Johansson B., Khan J. 2023. Environmental Ambitions Meet Industry Protection: The Swedish Approach to Energy Taxation. IMES/EEES Report 131. Lund University. Link to report.
Khan, J. and Johansson B. 2022. Adoption, implementation and design of carbon pricing policy instruments, Energy Strategy Reviews 40: 100801.https://doi.org/10.1016/j.esr.2022.100801
Johansson B. 2021. Energy Governance in Sweden. In: Knodt M., Kemmerzell J. (eds) Handbook of Energy Governance in Europe. Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-73526-9_30-1
Johansson B. 2021. Energibeskattningens utveckling i Sverige. En översiktlig historisk beskrivning. IMES rapport 120, Miljö- och energisystem, Lunds universitet, Lund. Länk till rapport.
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.
Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se