• MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter
Meny
  • MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter
13 maj, 2025

Fem frågor till Lina Berglund-Snodgrass och Dalia Mukhtar-Landgren om framtidens resande

Fem frågor till Lina Berglund-Snodgrass, universitetslektor vid Sveriges lantbruksuniversitet och Dalia Mukhtar-Landgren, universitetslektor vid Lunds universitet som driver MESAM-projektet Piloter för omställning av transportsektorn genom energieffektiv bebyggelse.

– När nya bostadsområden utvecklas i dag testas ofta många olika sätt att gå bortom bilnormen i samhället. Vi har tagit fram en ordbok för att underlätta dialogen mellan personer som är involverade i eller berörs av stadsutvecklingen, men har olika bakgrund och perspektiv, säger Lina Berglund-Snodgrass.

Vilken är den viktigaste insikten från forskningsprojektet?
– Det finns en slags språkförbistring som kan bli ett hinder för att hitta lösningar. Teknikdrivna innovatörer, stadsplanerare eller politiker i regioner och kommuner, privatpersoner som är sura över att parkeringsplatser försvinner och civilsamhällesorganisationer har olika språk och perspektiv. Vad är en mobilitetshubb? Vad är realtidsdata? Vad är en flanör? säger Dalia Mukhtar-Landgren.

Hur kan ordboken användas och av vem?

– Transportplanering är del av en bredare fråga som handlar om hur våra liv ska se ut i framtidens städer. Förhoppningsvis kan ordboken bidra till att de som är inblandade i stadsutvecklingsprojekt lättare förstår varandra, hur man kan tänka och vad man vill uppnå, säger Lina Berglund-Snodgrass.

I vilka sammanhang kan den användas?

– Ett praktiskt exempel är ett seminarium som nyligen ordnades i Göteborg, där de använde ett par definitioner ur boken som startpunkt för en diskussion. Våra definitioner behöver inte vara de bästa, utan tvärtom är det ännu bättre när definitionerna skapar diskussion om vad olika begrepp betyder, säger Dalia Mukhtar-Landgren.

Vad har överraskat er mest i arbetet med ordboken?

– Hur stort intresset var från våra forskarkollegor att vara med i studien. Vi bjöd in 70 forskare från olika discipliner för att skriva definitioner av olika begrepp. Engagemanget tror jag kom av att många tycker som vi, att frågorna om framtidens städer behöver lyftas på nya sätt, bortom specifika innovationer eller åsikter om bilen, säger Lina Berglund-Snodgrass.

Vad skulle ni vilja studera vidare?
– Att experimentera och testa nya lösningar för mobilitet involverar också olika risker. Det kan vara ekonomiska risker men också politiska. Digitalisering och elektrifiering kan innebära risker både på individnivå och på systemnivå. Vi tittar redan i två uppföljande projekt på vem som ska ta de riskerna, vem ska ta ansvar för datahanteringen och hur sker avvägningen mellan risker och möjligheter, säger Dalia Mukhtar-Landgren.

Läs mer om projektet Piloter för omställning av transportsektorn genom energieffektiv bebyggelse. Ordbok för framtidens resande i städer kan kostnadsfritt laddas ned här.

Dela den här artikeln

Till toppen

Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se

Dela

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn