• MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter
Meny
  • MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter

Digitala affärsmodeller i elmarknaden

  • Affärsmodeller
  • Elektrifiering
  • Hushåll
  • Målkonflikter
  • Människor
  • Marknad

Dela den här sidan

Projektledare

Darcy Parks

Projekttid

September, 2021 - Mars, 2027

Sep, 2021 - Mar, 2027

Projektbudget

4 000 000 kr

Lärosäte

Linköpings universitet

Nya elbolag vill frikoppla sina vinster från konsumenters elanvändning, ofta med hjälp av digital teknik såsom mobilappar. Detta projekt har som syfte att förbättra kunskapen om dessa nya affärsmodeller.

Digitalisering skapar förutsättningar för ett mer flexibelt och robust elsystem, som i sin tur möjliggör ett fossilfritt europeiskt elsystem och bidrar till elektrifiering av transport och andra sektorer. Men målkonflikter hotar digitaliseringen av det europeiska elsystem. Smarta elmätare och smarta nät gynnar inte nödvändigtvis alla aktörer i elsystemet. Även om tekniken kan hjälpa hushåll att minska och flytta sin elanvändning finns det en stark målkonflikt för befintliga elbolag: deras vinster hotas när hushåll minskar sin elanvändning.

Projektet undersöker dessa nya affärsmodeller från tre perspektiv. För det första undersöker projektet hur företag marknadsför dessa tjänster, med särskild fokus på vilken roll hållbarhet spelar i marknadsföring. För det andra analyserar projektet de mobilappar som ingår i tjänsterna, t ex vilka beteende uppmuntras av apparna, och vilken teknik kan styras genom apparna. Före det tredje analyseras de digitala infrastrukturer, inkomstkällor och företagssamarbeten som de nya affärsmodellerna består av.

Bild: hazard av Donna Cleveland på Flickr (CC BY 2.0)

Nyheter i projektet

29 Augusti 2025
Ny artikel: "Change at last? Dimensions of Disruption in the Swedish Electricity " +

Projektets första vetenskapliga artikel har publicerats i tidskriften Science, Technology & Human Values.

https://doi.org/10.1177/01622439251341947

En ny sorts erbjudanden har blivit vanliga på den svenska elmarknaden: fossilfri el, timpris och appar som hjälper kunder att styra sin elanvändning och undvika pristoppar. Men enligt ny forskning från Linköpings universitet går inte alla elbolag i samma riktning. Studien visar att vissa elbolag profilerar sig istället kring förnybar el eller kärnkraft, men saknar en app som kan styra elanvändning trots att de bara erbjuder timprisavtal.

Studien visar att elbolagens appar riktar sig främst till konsumenter med elbil, värmepump och solpaneler. Detta bekräftar delvis tidigare samhällsvetenskaplig forskning om flexibilitet i elsystemet, där det ifrågasätts vilken roll det finns för t ex konsumenter som bor i lägenhet, som har svårt att bli flexibla elkonsumenter. Men denna studie visar att vissa bolag erbjuder något till konsumenter som bor i lägenhet, t ex automatiserad styrning av laddaren till elcykeln och möjlighet att sätta upp solpaneler i solparker.

Vissa nya elbolag lovar även en ny affärsmodell med el till självkostnadspris som komplement till digitala verktyg som kan styra elanvändningen till tider med lägre priser. Samtidigt börjar etablerade bolag anpassa sina erbjudanden i samband med digitaliseringen och de senaste årens prissvängningar. I andra sektorer pratar man om ’disruption’, att start-up företag som Uber och AirBnB har vänt upp och ner på hela marknaden. Denna studie visar snarare att etablerade elbolag lyckas till viss del kopiera utmanarnas digitala innovationer, men inte den nya affärsmodellen.

Kontaktpersoner

Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.

Porträtt, Darcy Parks

Darcy Parks

PhD

Skicka epost

013-28 56 79

Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.

Till toppen

Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se

Dela

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn