Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektledare
Darcy Parks
Projekttid
September, 2021 - Mars, 2027
Sep, 2021 - Mar, 2027
Projektbudget
4 000 000 kr
Lärosäte
Linköpings universitet
Digitalisering skapar förutsättningar för ett mer flexibelt och robust elsystem, som i sin tur möjliggör ett fossilfritt europeiskt elsystem och bidrar till elektrifiering av transport och andra sektorer. Men målkonflikter hotar digitaliseringen av det europeiska elsystem. Smarta elmätare och smarta nät gynnar inte nödvändigtvis alla aktörer i elsystemet. Även om tekniken kan hjälpa hushåll att minska och flytta sin elanvändning finns det en stark målkonflikt för befintliga elbolag: deras vinster hotas när hushåll minskar sin elanvändning.
Projektet undersöker dessa nya affärsmodeller från tre perspektiv. För det första undersöker projektet hur företag marknadsför dessa tjänster, med särskild fokus på vilken roll hållbarhet spelar i marknadsföring. För det andra analyserar projektet de mobilappar som ingår i tjänsterna, t ex vilka beteende uppmuntras av apparna, och vilken teknik kan styras genom apparna. Före det tredje analyseras de digitala infrastrukturer, inkomstkällor och företagssamarbeten som de nya affärsmodellerna består av.
Bild: hazard av Donna Cleveland på Flickr (CC BY 2.0)
Projektets första vetenskapliga artikel har publicerats i tidskriften Science, Technology & Human Values.
https://doi.org/10.1177/01622439251341947
En ny sorts erbjudanden har blivit vanliga på den svenska elmarknaden: fossilfri el, timpris och appar som hjälper kunder att styra sin elanvändning och undvika pristoppar. Men enligt ny forskning från Linköpings universitet går inte alla elbolag i samma riktning. Studien visar att vissa elbolag profilerar sig istället kring förnybar el eller kärnkraft, men saknar en app som kan styra elanvändning trots att de bara erbjuder timprisavtal.
Studien visar att elbolagens appar riktar sig främst till konsumenter med elbil, värmepump och solpaneler. Detta bekräftar delvis tidigare samhällsvetenskaplig forskning om flexibilitet i elsystemet, där det ifrågasätts vilken roll det finns för t ex konsumenter som bor i lägenhet, som har svårt att bli flexibla elkonsumenter. Men denna studie visar att vissa bolag erbjuder något till konsumenter som bor i lägenhet, t ex automatiserad styrning av laddaren till elcykeln och möjlighet att sätta upp solpaneler i solparker.
Vissa nya elbolag lovar även en ny affärsmodell med el till självkostnadspris som komplement till digitala verktyg som kan styra elanvändningen till tider med lägre priser. Samtidigt börjar etablerade bolag anpassa sina erbjudanden i samband med digitaliseringen och de senaste årens prissvängningar. I andra sektorer pratar man om ’disruption’, att start-up företag som Uber och AirBnB har vänt upp och ner på hela marknaden. Denna studie visar snarare att etablerade elbolag lyckas till viss del kopiera utmanarnas digitala innovationer, men inte den nya affärsmodellen.
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.
Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se