• MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter
Meny
  • MESAM
    • Om MESAM
    • Forskningsområden
    • Utlysningar
  • Projekt
  • Event
    • Konferens 2024
    • Tidigare event
  • Publikationer
  • Nyheter

MILJÖUTFÄSTELSER INOM ENERGISYSTEMET

Kritiska rättsliga och retoriska perspektiv
  • Energisystem
  • Juridik
  • Marknad
  • Samhälle

Dela den här sidan

Projektledare

Erik Bengtson

Projekttid

September, 2021 - September, 2025

Sep, 2021 - Sep, 2025

Projektbudget

5,9 mkr

Lärosäte

Uppsala universitet

Gröna löften finns överallt, också på energimarknaden. Men vad betyder de egentligen? Medför de några verkningar – eller är de bara "tom retorik"?

Det är mycket vanligt att företag och organisationer utfäster sig att minska eller kompensera för negativ miljöpåverkan. Sådana miljöutfästelser har idag en given plats i kommersiella och offentliga aktörers kommunikation, både internt och externt. Utfästelserna kan utgöra varumärkesbyggande eller försäljningsfrämjande PR, men de kan också fungera som sakargument vid t ex ansökningar om juridiska tillstånd eller offentliga stöd. Det rör sig om produktiva handlingar som fyller praktiska funktioner. Det är dock oklart i vilken utsträckning och på vilket sätt miljöutfästelser kan vara rättsligt verksamma, som löften eller på annat sätt.

Det här projektet kombinerar rätts- och retorikvetenskapliga perspektiv för att utveckla ett teoretiskt ramverk ägnat att förklara miljöutfästelsernas funktioner i dagens energisystem. Ramverket används för att undersöka hur en justerad reglering kan bidra till hållbarhet och rättssäkerhet, oavsett om regleringen sker genom offentlig normgivning eller genom självreglering på energimarknaden.

Nyheter i projektet

20 Juni 2023
Boksläpp! The Virtues of Green Marketing +

Äntligen kommer vår bok “The Virtues of Green Marketing: A Constructive Take on Corporate Rhetoric” ut! Boken har genomgått internationell peer review och ges ut på Palgrave Macmillan.

Boken rör hållbarhetsretorik och gröna löften i marknadsföring. Hittills har debatten främst fokuserat på att identifiera och kritisera ”greenwashing”, dvs manipulativt förskönande miljöretorik. Med boken vill vi dock förändra perspektivet. I dialog med andra vetenskaper (främst sociologi, nationalekonomi, kommunikationsvetenskap och organisationsteori) och genom att återbesöka delar av den retoriska traditionen konstruerar vi ett nytt teoretiskt ramverk för analys och diskussion av grön retorik. Boken ansluter till ”the constructive turn” i retorikvetenskapen; den handlar inte om att synliggöra “synder” eller skambelägga uppfattade överträdelser, utan fokuserar istället på dygder som marknadsförare kan eftersträva.

Boken finns helt öppet tillgänglig där: https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-031-32979-1

14 Juni 2023
Presentationer hållna! +

Under hösten och våren har vi återkommande presenterat forskning knuten till projektet och därigenom fått tillfälle att både sprida forskningsresultat och att få konstruktiv input om pågående forskning. Ett litet urval ser ut så:

  • Stockholm Centre for Commercial Law, seminarium: Köprätt och klimatet. Oskar Mossberg talade provokativt om: “Grönt skit i civilrätten?”
  • Institutet för fastighetsrättslig forskning, Hållbarhetsdagen. September 2022. Oskar presenterade för juristpraktiker om: “Gröna löften från energibolagen – vilka rättsverkningar har de?”
  • Nordiska konferensen för retorikforskning (NKRF) 8. Oktober 2022. Internationell akademisk konferens som denna gång anordnades av retorikmiljön vid Örebro universitet. Erik Bengtson presenterade forskningsresultat under rubriken “Den gröna marknadsföringens dygder: En konstruktiv vändning”. Oskar talade med utgångspunkt i pågående forskning under rubriken: “Vad kan retoriken lära jurister om kritisk reklamanalys?”
  • Högre seminariet i handelsrätt, Företagsekonomiska institutionen, Uppsala universitet. Februari 2023. Projektgruppen presenterade vår forskning: “Gröna löften – kritiska rättsliga och retoriska perspektiv”
  • Forskerseminariet i tekst og retorikk, Universitet i Oslo. Maj 2023. Erik Bengtson presenterade “Från Greenwashing till God Grön Marknadsföring: Ett retorikvetenskapligt bidrag till en tvärvetenskaplig samhällsutmaning”.
  • Living with climate change, i norska Bergen. Internationell tvärvetenskaplig konferens. Maj 2023. Erik talade under rubriken “Green Marketing as Constitutive Rhetoric: Consuming under climate change”.
  • Människa och klimat 2023 – när energikartan ritas om, Energimyndighetens MESAM-konferens, där vi presentera vår forskning inom projektet “Miljöutfästelser inom energisystemet” inför en publik bestående av beslutsfattare, forskare och andra intressenter i energisystemet.
24 April 2023
Publicering +

Nu kommer Oskar ut med en artikel om “Gröna löften och förmögenhetsrättens tillkortakommanden”. Artikeln ges ut i antologin “Hållbarhet ur ett rättsligt perspektiv”, och finns tillgänglig i fulltext här:
http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1792757&dswid=-252

19 Januari 2022
Forskningspresentationer +

Redan under hösten har vi presenterat projektet och börjat få inspel från andra forskare. Under mars månad fortsätter vi med det, genom att presentera dels vid det egna universitetet, dels vid Södertörns högskola. Därmed börjar vi sprida forskningsresultaten så här långt och får fortsatta inspel från olika lärosäten och från skilda vetenskapsområden, bland annat juridik, retorik och företagsekonomi.

15 November 2021
Forskning pågår! +

Just nu arbetar projektgruppen på flera fronter samtidigt. Fokus ligger primärt på ett par tvillingartiklar.

För det första den retoriskt orienterade, men sociologiskt och marknadsföringsteoretiskt inspirerade “The Virtues of Green Marketing – Revisiting ethos and moving beyond greenwashing criticism”, där vi undersöker vilka möjligheter en omorientering av den kritiska vetenskapliga diskussionen kan medföra.

För det andra den mer juridiskt orienterade “Konsten att undvika greenwashing – om analys av ord och bild i ‘grön’ marknadsföring”, där vi undersöker möjligheterna att utveckla rättsliga analysverktyg särskilt för marknadsföringsrätten genom att hämta inspiration i den retoriska traditionen.

01 September 2021
Projektstart! +

Samtidigt med höstterminens start drar vi igång projektet!

Kontaktpersoner

Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.

Bild 2022-02-16 kl. 18.54

Erik Bengtson

Fil dr i retorik, forskare

Skicka epost
IMG_7898600

Oskar Mossberg

Jur dr i civilrätt, postdoktor i obligationsrätt

Skicka epost

Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.

Till toppen

Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se

Dela

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn