Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektledare
Erik Bengtson
Projekttid
September, 2021 - September, 2025
Sep, 2021 - Sep, 2025
Projektbudget
5,9 mkr
Lärosäte
Uppsala universitet
Det är mycket vanligt att företag och organisationer utfäster sig att minska eller kompensera för negativ miljöpåverkan. Sådana miljöutfästelser har idag en given plats i kommersiella och offentliga aktörers kommunikation, både internt och externt. Utfästelserna kan utgöra varumärkesbyggande eller försäljningsfrämjande PR, men de kan också fungera som sakargument vid t ex ansökningar om juridiska tillstånd eller offentliga stöd. Det rör sig om produktiva handlingar som fyller praktiska funktioner. Det är dock oklart i vilken utsträckning och på vilket sätt miljöutfästelser kan vara rättsligt verksamma, som löften eller på annat sätt.
Det här projektet kombinerar rätts- och retorikvetenskapliga perspektiv för att utveckla ett teoretiskt ramverk ägnat att förklara miljöutfästelsernas funktioner i dagens energisystem. Ramverket används för att undersöka hur en justerad reglering kan bidra till hållbarhet och rättssäkerhet, oavsett om regleringen sker genom offentlig normgivning eller genom självreglering på energimarknaden.
Redan under hösten har vi presenterat projektet och börjat få inspel från andra forskare. Under mars månad fortsätter vi med det, genom att presentera dels vid det egna universitetet, dels vid Södertörns högskola. Därmed börjar vi sprida forskningsresultaten så här långt och får fortsatta inspel från olika lärosäten och från skilda vetenskapsområden, bland annat juridik, retorik och företagsekonomi.
Just nu arbetar projektgruppen på flera fronter samtidigt. Fokus ligger primärt på ett par tvillingartiklar.
För det första den retoriskt orienterade, men sociologiskt och marknadsföringsteoretiskt inspirerade “The Virtues of Green Marketing – Revisiting ethos and moving beyond greenwashing criticism”, där vi undersöker vilka möjligheter en omorientering av den kritiska vetenskapliga diskussionen kan medföra.
För det andra den mer juridiskt orienterade “Konsten att undvika greenwashing – om analys av ord och bild i ‘grön’ marknadsföring”, där vi undersöker möjligheterna att utveckla rättsliga analysverktyg särskilt för marknadsföringsrätten genom att hämta inspiration i den retoriska traditionen.
Samtidigt med höstterminens start drar vi igång projektet!
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.