Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektledare
Sofie Hellberg
Projekttid
Januari, 2019 - December, 2022
Jan, 2019 - Dec, 2022
Projektbudget
2 836 500
Lärosäte
GÖTEBORGS UNIVERSITET
För att minska klimatpåverkan från transporter i Göteborg krävs inte bara elektrifiering av fordonsflottan utan även en minskning av den motoriserade trafiken. Göteborgs stad har höga ambitioner när det gäller en sådan omställning. I det nyligen antagna miljö- och klimatprogrammet för 2021-2030 anges att utsläppen av växthusgaser från transporter i Göteborg ska vara 90% lägre 2030 jämfört med 2010 och att antalet kilometer som körs på Göteborgs vägar med motoriserade fordon ska vara 25% lägre 2030 jämfört med 2020. Trafikstratgin anger, i sin tur, att år 2035 ska minst 35 procent av alla resor göras till fots eller cykel. Samtidigt visar prognoser att den motoriserade trafiken snarare väntas öka, inte minst pga inflyttning till staden, och att de målsättningar som staden satt upp när det gäller att öka cykeltrafiken inte kommer att nås.
Mot bakgrund av detta undersöker projektet möjligheter, hinder och målkonflikter när det gäller att minska biltrafiken i Göteborg till förmån för aktiva transporter. Projektet består av två delstudier: en som fokuserar på policy och styrning i staden generellt och en som har ett mer specifikt fokus på transporter till och från skolor. Projektet utforskar dessutom hur idéer om ett hållbart transportsystem relaterar till uppfattningar om vad som är politiskt möjligt. Genom att fokusera på institutionella utmaningar, målkonflikter och föreställningar om det (o)möjliga, genererar projektet insikter relevanta för både forskare och praktiker.
Resultatet av en av forskningsprojektets delstudier, om skoltransporter “Ways to go? (Un)sustainable school commuting in Majorna, Gothenburg city” har nu publicerats i International Journal of Urban Sustainable Development
Projektet har presenterat forskningsresultat på en workshop på temat “Fossilfritt Göteborg” arrangerat inom ramen för Avsiktsförklaringen som är ett samarbete mellan Göteborgs stad, Chalmers Tekniska Högskola och Göteborgs Universitet.
Forskningsprojektet har presenterat konferensbidraget “The perception of the impossible: governing towards reduced car traffic in a city built for cars ” på en konferens anordnad av Nordic Environmental Social Science (NESS)
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.
Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se