Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Björn Wendle
Trivcector
Cord Siegel
Siegel Architects
Projektledare
Lina Berglund-Snodgrass
Projekttid
Januari, 2019 - Juni, 2024
Jan, 2019 - Jun, 2024
Projektbudget
5,6 miljoner
Lärosäte
Sveriges lantbruksuniversitet (SLU), Lunds Universitet
Testbäddar och pilotprojekt är metoder för att generera innovativa och energieffektiva lösningar. I det här forskningsprojektet analyseras bostadshus som genom sin design ökar energieffektiviteten genom att skapa incitament för en förskjutning från bilism till hållbara persontransporter såsom cykel, kollektivtrafik och smart mobilitet. Vi följer pilotprojekt för “cykelhus” för ökad användning av cykel, samt pilotprojekt för delat resande genom integrerade mobilitetslösningar (MaaS). Projektet bidrar med ökad kunskap om (i) förutsättningarna för att pilotprojekt ska initieras, (ii) hur resultaten ska växla upp och generera långsiktiga förändringar, där uppväxlingen också inkluderar att bostäderna (iii) tillgängliggörs för alla grupper i samhället, inte enbart vissa segment. Forskningsprojektet kartlägger internationella erfarenheter och följer två privata aktörers arbete för att utveckla pilotprojekt i tre svenska kommuner, där vissa bostäder är i planeringsstadiet och vissa är färdigställda.
Mobilitetshubbar: Från parkering till paketering.
Den här rapporten är tänkt att fungera som ett diskussionsunderlag till aktörer som funderar på att utveckla en mobilitetshubbslösning, oavsett om du representerar ett P-bolag, en kommun, en kollektivtrafiksmyndighet eller en fastighetsutvecklare. I rapporten presenterar vi fyra centrala frågor att diskutera i arbetet med att ta fram en mobilitetshubb – vilka transportslag ska ingå? Hur ska de integreras? Vart ska hubbarna placeras? Och hur ska drift- och ägarlösningen utformas? I rapporten finns också en katalog över exempel att inspireras av i norra Europa!
Ladda ner rapporten gratis här:
https://pub.epsilon.slu.se/31961/1/berglund-snodgrass-l-et-al-20231020.pdf
Välkommen till ett lunch till lunch kombinerat studiebesök och workshop på temat “Framtidens hållbara resande i befintliga bostadsområden”. Syftet med studiebesöket och workshoppen är lära från varandra och diskutera gemensamma utmaningar att ställa om till hållbart resande i befintliga bostadsområden i utkanten av stadens centrala delar där det föreligger hög biltillgänglighet. Bland annat kommer vi träffa Wallenstam och Framtiden.
Vi kommer vara på Göteborgs stad för introduktion och workshop. Studiebesöket kommer göras till Kallebäck i Göteborg. Kallebäck är en stadsdel i sydöstra Göteborg som byggdes framförallt under 1950-70 talen och består av flerfamiljshus och stora parkområden.
Nytt populärvetenskapligt bokkapitel ute om risktagande i urbana experiment! Här konstateras det bland annat att risktagande utgör en integrerad del av urbana experiment, och inbegriper individuella och organisatoriska såväl som politiska risker. Om urbana experiment ska vara ett sätt för utvecklandet av framtida mobilitetslösningar/processer är det nödvändigt för offentliga aktörer att ta sig an frågor om risker och risktagande. Det kräver att offentliga aktörer börjar utveckla en strategi för risktagande i urbana experiment som beaktar vilka risker som föreligger och vilka aktörer eller individer som bär de främsta riskerna, samt bestämmer vilka risker de anser är acceptabla.
Finns att ladda ner gratis här: https://www.k2centrum.se/sites/default/files/fields/field_uppladdad_rapport/experimentation_for_sustainable_transport_edit_by_oldbury_isaksson_marsden_002.pdf
Som ett led i utvecklingen av hållbara städer har en rad kommuner initierat piloter eller försöksverksamheter med hus där P-norm noll tillämpas (så kallade ”bilfria hus”). Syftet med detta möte är att genom platsbesök och workshop med erfarenhetsutbyte diskutera (1) de institutionella förutsättningarna för bilfria hus och (2) uppskalning och lärande av pågående pilotprojekt.
Medverkande är nationella och lokala aktörer såsom Boverket, EC2B, kommunala stads- och transportplanerare.
Kontakta oss gärna om din organisation vill delta!
Ny artikel ute om planering för bilfria hus och idéer om framtiden i tidskriften ‘Nordic journal of urban studies’. Se följande länk: https://www.idunn.no/doi/10.18261/njus.2.1.4
Abstract
Planning for car-free housing has emerged as a solution for accomplishing sustainable urban development. There has been a tendency among researchers and policy makers to understand car-free housing in terms of “lifestyle politics”, where change is advanced by fostering morally or socially inspired lifestyle choices. The aim of this article is to situate lifestyle politics in a context of broader urban development by analysing ideas of future desired states that underpin planning for car-free housing, so as to allow for a critical discussion around what long-term urban futures urban planning wants to accomplish through such housing. By drawing from Mukhtar-Landgren’s conceptual pair of planning object and subject, and examining documents and formal correspondence relating to four examples of planning car-free housing in Sweden, the study shows three different ideas of the future that underpin the planning which includes different assumptions of sustainable mobility, individuals and urban planning: Planning for (1) “an optimized system”, which includes assumptions of rational objects which travel efficiently; (2) “individual freedom”, which includes assumptions of independent consumers which travel rightly; and (3) “community and togetherness”, which includes assumptions of individuals being part of a community which travels less.
Berglund-Snodgrass, L. & Mukhtar-Landgren, D. (2023). Mobilitetshubbar: Från parkering till paketering. Landskapsarkitektur, trädgård, växtproduktionsvetenskap: rapportserie, 2023:5, Fakulteten för landskapsarkitektur, trädgårds- och växtproduktionsvetenskap, Sveriges lantbruksuniversitet
Berglund-Snodgrass, L. (2022). Taking (any) risks in urban experiments with mobility? In: Oldbury, Isaksson & Marsden (eds) Experimentation for sustainable transport? Risks, strengths, and governance implications. pp. 37-52, Linnefors förlag, Sweden
Berglund-Snodgrass, L. (2022). Urban planning for car-free housing and ideas of future desired states. Nordic journal of urban studies, Vol 2(1), s 63-81
Berglund-Snodgrass, L. (2022). Risk and approaches to risk-taking in testbed planning. Planning practice and research, Vol 37(1), 79-94
Mukhtar-Landgren, D. (2021). Local Autonomy in Temporary Organizations: The Case of Smart City Pilots. Administration & Society, Vol. 53(10) 1485–1511
Muhktar-Landgren, D. & Berglund-Snodgrass, L. (2020). Testbäddsplanering i skärningspunkten mellan stadsplanering och urbana experiment. PLAN, Vol. 5-6, s. 29-33
Vi publicerar veckovisa tips, nyheter och reflektioner i vår linked-in grupp Experiment för framtidens resande i städer. Hör av dig till oss om du vill att vi ska bjuda in dig!
Lina Berglund-Snodgrass håller en kort populärvetenskaplig föreläsning om stadsplanering och urbana experiment. Klicka på länken nedan:
Dalia Mukhtar-Landgren talar om hur omställningen mot ett mer hållbart samhälle idag anses kräva radikala förändringar och ofta helt nya lösningar för hur vi lever våra liv. I detta ljus arbetar idag många kommuner med olika typer av piloter, testbäddar och försöksverksamheter där man testar innovationer och nya lösningar.
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Björn Wendle
Trivcector
Cord Siegel
Siegel Architects
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.
Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se