Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Projektledare
Lena Nerhagen
Projekttid
Oktober, 2019 - Juni, 2023
Okt, 2019 - Jun, 2023
Projektbudget
3 423 037
Lärosäte
Högskolan Dalarna
Sverige har ett decentraliserat förvaltningssystem där den regionala nivån under de senaste 20 åren fått ett ökat ansvar för genomförandet av miljö- och tillväxtpolitiken. Regeringen har under senare år, genom Energimyndigheten, ökat finansieringen och stödet till energi- och klimatarbetet på denna förvaltningsnivå. Parallellt med detta har kraven på samhälls-ekonomisk effektivitet i miljömålsarbetet ökat. Det senare innebär i ett land som Sverige, med stora geografiska skillnader, att åtgärder för att nå uppsatta miljömål kan behöva variera mellan olika delar av landet.
Syftet med detta projekt har varit att undersöka vad den ökande regionaliseringen betyder för möjligheten att genomföra en samhällsekonomisk effektiv politik. Vi har fokuserat på arbetet med att nå fossilfria transporter eftersom det finns en målkonflikt mellan tillgänglighet och klimatåtgärder som skiljer sig åt i olika delar av landet.
Projektet är ett samarbete mellan Högskolan Dalarna och VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut. Det avslutas den sista juni 2023 och därför har två avslutningsseminarier genomförts med följande innehåll:
En viktig slutsats från projektet är att mycket av det arbete som bedrivs i Sverige har sitt ursprung i eller påverkas av EU direktiv på miljöområdet. Det gäller exempelvis infrastrukturen för alternativa drivmedel och kraven på utformningen av kollektivtrafikmyndigheterna. Vår forskning visar dock att Sverige inte implementerar EU direktiv i alla dess delar. Exempel på detta är att man inte tillämpar de definitioner på tätort (urbana områden) som anges och inte följer anvisningar om kvantifiering och rapportering. Dessa frågor behandlas i seminariet den 19 april.
Vi har också konstaterat att det i svensk debatt och forskning saknas en diskussion om federalism som är en viktig utgångspunkt för arbetet i EU men också för internationell forskning. Detta är temat för seminariet den 23 maj. Vi har jämfört Sveriges EU-arbete med Finlands. Bägge länder blev medlemmar i EU 1995, men forskning visar att deras arbete med EU-lagstiftning skiljer sig åt. Vid detta seminarium deltar också experten Frits Bos som kommer att beskriva arbetet vid ett nationellt forskningsinstitut i Nederländerna (https://www.cpb.nl/en/about-cpb). Seminariet avslutas en presentation av Kent Ehliasson som beskriver sina erfarenheter av att arbeta i det svenska förvaltningssystemet.
Jussila Hammes, J. (2023) presenterade resultat från vår forskning på ett seminarium i Riksdagen den 10 maj anordnat av Näringslivets Regelnämnd. Seminariet handlade om ett möjligt framtida implementeringsråd som stöd i EU arbetet.
Nerhagen, L and Jussila Hammes, J. (2023) Institutions and the implementation of EU legislation in Sweden and Finland. Presentation at the Society for Benefit Cost Analysis Conference 2023 online on the 13th March.
Nerhagen, L, Jussila Hammes, J. and Björk, L. (2022) Do regional politicians and civil servants care about economic efficiency? A choice experiment on policies to achieve a fossil free vehicle fleet. Presentation at the Society for Benefit Cost Analysis: European Conference 2022 in Paris on the 2nd of November.
Nerhagen, L. (2022) Deltagande i Region Dalarnas webbinarium den 1 april om Samverkan i EU för stärkt lokal och regional utveckling i Dalarna.
Nerhagen, L., Mortazavi, R. and Brandt, D. (2021) The influence of Regional Spatial and Population Differences on the Productivity and Efficiency of Public Bus Transport – Results from Sweden. Presentation at Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2021, online Tuesday 19 October — Wednesday 20 October.
Nerhagen, L., Jussila Hammes, J. and Pyddoke, R. (2021) How Traditions and Political Ambitions of Being an Environmental Frontrunner Influence Efficiency in the Implementation of EU Directives – Lessons from Sweden. Presentation at Society for Benefit-Cost Analysis: European Conference 2021, online Tuesday 19 October — Wednesday 20 October.
Nerhagen, L. och Brandt, D. (2020) Fossilfria transporter och regional implementering: om utmaningar för samhällsekonomiskt effektivitet. Projektpresentation 11 november vid VTI/CTS lunchseminarium med fokus på delprojekt 1.
Nerhagen, L. och Brandt, D. (2020) Fossilfria transporter och regional implementering: om utmaningar för samhällsekonomiskt effektivitet. Projektpresentation 22 september i Regionala utvecklingsförvaltningens kunskapsseminarium vid Region Dalarna med fokus på delprojekt 1.
Macuchova, Z., & Brandt, D. (2024). Public transport provision and social sustainability in Sweden. Geografiska Annaler: Series B, Human Geography, 1–21. https://doi-org.www.bibproxy.du.se/10.1080/04353684.2024.2347242
Nerhagen L, Jussila Hammes J. Policy Diffusion, Environmental Federalism, and Economic Efficiency – How Institutions Influence the Implementation of EU Legislation in Two Nordic Countries. Journal of Benefit-Cost Analysis. Published online 2024:1-23. doi:10.1017/bca.2024.7
Lena Nerhagen, Daniel Brandt, Reza Mortazavi (2023) Use of public transport as a means to reach national climate objectives – On the importance of accounting for spatial differences and costs, Transport Policy, Volume 131, Pages 56-65, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2022.12.002.
Nerhagen, L., Jussila Hammes, J. och Pyddoke R. (2021) Brist på samhällsekonomisk effektivitet i den svenska miljöpolitiken försvårar EU:s miljöarbete. Ekonomisk debatt nr. 8, årgång 49.
Detta MESAM-projekt har föregåtts av ett tidigare projekt finansierat av Energimyndigheten med titeln:
Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel.
Projektbeskrivning i ansökan:
En hållbar utveckling innebär att samhällets begränsade resurser används på ett effektivt sätt med hänsyn tagen till sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser. För att uppnå önskade samhällsmål på ett effektivt sätt behöver olika aspekter vägas in vid utformning av styrmedel. Inom EU föregås beslut om regleringar av en så kallad Regleringskonsekvensbeskrivning (Regulatory Impact Assessment) där samhällsekonomisk analys ingår.
Forskning och olika utredningar har visat att Sverige saknar en etablerad praxis för att genomföra denna typ av konsekvensanalyser på miljö, men även energi- och transportområdet. I detta projekt är syftet att undersöka hur Sverige arbetar med de analyser av detta slag som genomförs inom EU inför förhandlingar men också att studera orsaker till att de används eller inte används. Fokus ligger på förutsättningar inom en myndighet men även vilken betydelse tjänstemän har för vilka underlag som tas fram inför beslut om utformning av regleringar/styrmedel.
Publikationer:
Nerhagen L., Congdon-Fors, H., Hansson, L., Jussila Hammes, J. och Pyddoke, R. (2018) Politiska krav och tjänstemäns roll för analys av och beslut om styrmedel. Sammanfattande slutrapport. VTI notat 14. Statens väg- och transportforskningsinstitut
Hansson, L. and Nerhagen, L. (2019) Regulatory measurements in policy coordinated practices: the case of promoting renewable energy and cleaner transport in Sweden. Sustainability, Volume 11, Issue 6 (March-2 2019)
Jussila Hammes, J., Nerhagen, L., & Congdon Fors, H. (2020). The influence of individual characteristics and institutional norms on bureaucrats’ use of cost-benefit analysis: theory and a choice experiment. Journal of Benefit-Cost Analysis 12(2), 258-286.
Hansson, L. (2020) Public administrators’ roles in the policy adaptation of transport directives: How knowledge is created and reproduced, Transport Policy, Volume 98, Pages 208-216.
Jussila Hammes, J. (2021) The Impact of Career Concerns and Cognitive Dissonance on Bureaucrats’ Use of Benefit-Cost Analysis. Environmental & Resource Economics, vol. 80(2), pages 409-424.
Temat var Regionala skillnader och samhällsekonomisk effektivitet med följande presentationer.
13.00 – 13.25
Regionala skillnader i EU-direktiv, hur och varför? Exemplet “Direktiv om utbyggnad av infrastrukturen för alternativa bränslen”
Lena Nerhagen
13.25 – 13.55
Regionala skillnader och kostnader – Resultat från en studie om kollektivtrafik i Sverige
Lena Nerhagen
13.55 – 14.40
Att beskriva regionala skillnader – svenska geografiska data jämfört med Eurostat
Daniel Brandt
14.40 – 15.00
Avslutande kommentarer och diskussion
Temat för detta seminarium var Federalism i teori och praktik med följande presentationer:
13.00–13.30
Environmental federalism – on multilevel governance and differences between Sweden and Finland in their work within the EU.
Johanna Jussila Hammes
13.30–14.15
Cost-benefit analysis, environmental policy and fiscal federalism in the Netherlands.
Frits Bos
14.15–14.30
Time for questions and comments to Frits Bos
14.30–15.00
Federalism in Sweden – experiences from working within the Swedish government system.
Kent Ehliasson
Kontaktpersoner
Ta gärna kontakt med oss om du har frågor eller funderingar.
Bilder från projektet
Bilder från projektet
Projektet finansieras av Energimyndigheten. Projektets deltagare står själva för sidans innehåll och projektens resultat.
Kontakt:
mesam@energimyndigheten.se